Riigikogu keskkonnakomisjoni töömaalt
Komisjon on pikalt uurinud ja arutanud ning koostanud
raporti "Raskeveokite täismassipiirangute mõju metsanduse arengule ja
keskkonnaseisundile. Ettepanekud.". Täna leidis aset raporti esitlus ja
pressikonverents.
Komisjon ja selle raportöör Tõnis Lukas on ära teinud suure
töö ning raport on heaks kiidetud komisjoni istungil 11.12.2012. Töid on sel
teemal alustatud juba 2009 – majanduskomisjoni raames 2009-2011 ja keskkonnakomisjoni
raames 2012 ning avalik istung 13.11.2012 (rahvusvaheline seminar). Seminari
ettekanded on jälgitavad ka avalikus ruumis (http://riigikogu.ee/index.php?id=174712).
Komisjon on teinud alljärgnevad ettepanekud:
- 6- ja enamateljelistele paarisvelgedega autodele kuni 52-tonniste vedude lubamine aastaringselt, ohtlikud marsruudid sulgeda 2013. aasta jooksul.
- Kaaluda 7- ja enamateljelistele paarisvelgedega autodele Maanteeameti lubadega teatud marsruutidel ja talvisel ajal läbikülmunud maapinna oludes kuni 60-tonniste vedude lubamist alates 2014. aastast.
- Selleks koostada ja realiseerida teede ja sildade investeerimisprogramm aastateks 2014-2020.
- Kuna Maanteeameti poolt kasutatavad projekteerimisnormid ja –juhendid on vastuolulised ja ei kajasta muutunud olukorda, tuleks kaaluda Taanis või Rootsis kasutusel oleva juhendtarkvara eeskujuks võtmise võimalust 2013. aasta lõpuks.
Võtame siis need ettepanekud üksipulgi ette.
1) 52 t - ettepanek tugineb Läti praktikal – iga-aastase
tehnoülevaatuse käigus kontrollitakse sõidukid ning nendele, millel on tehases
ettenähtud lubatud koormus vastav, vedukil piisavalt võimsust ning vähemalt
viiel teljel topeltveljed, väljastatakse 52-tonni sertifikaat (see on vajalik
kuna tegemist on kombinatsiooniga veokist [või sadulveokist] ja [pool]haagisest
ning hinnata on vaja eraldi kõiki komponente ja tervikut). Sellise kehtiva sertifikaadi
olemasolul väljastab sealne Maanteeamet samuti aastase kestvusega veoloa.
Paraku on Lätis siinjuures veel täiendavad kitsendused – põhiteede sildade kandevõimet kirjeldab trükitud kataloog mis on ka vedajatel, lubasid ei anta
kohalikele ja kruusateedele ning Maanteeamet saab anda loa vaid riigiteedele.
Kohaliku omavalitsuse teedel peab vedaja saavutama kokkulepped tee
omaniku/valdajaga.
Siit tulenevalt leian ka mina, et
aastaringne 52 tonni võib olla lubatud ikkagi ainult kontrollitud
veokikombinatsioonidel ja ainult nendel teedel, mis vastavad kehtivatele
nõuetele. Teeregistris on piisavalt teelõike, sealhulgas ka kõrgema klassi
teedel, mis ei vasta täna kehtivatele nõuetele. Madalama klassi teedel on ka
täna teedelagunemise perioodil kasutusel massipiirangud.
Eriti ohtlikuks tuleb lugeda suured
koormused tolmuvabadele teedele (asfalt, mustkate ja ka pinnatud kruusateed),
sest nende teede remont on komplitseeritum. Kruusateede osas on oluline
fikseerida selliste sõidukite kasutus/koormus ja vastavalt tegelikele
tagajärgedele nõuda võimalike kahjustuste remondikulud sisse ülekoormuse
põhjustajalt (eriti õrnad on kruusateed niisketes tingimustes, seda nii teedelagunemise perioodil kui ka lihtsalt suuremate vihmade ajal/järel). Loodan, et seda pole tihti tarvis teha, kuid siin on
põhiküsimuseks siiski tegeliku teelõhkuja fikseerimine. Loomulikult
kontsentreerub koormus igal aastal erinevatele konkreetsetele teedele ning kui
mets on tühjaks raiutud/veetud, võib järgnev 20-30 aastat nende teede
ülenormatiivne koormus puududa.
Ohtlike marsruutide sulgemise all saab
mõista nii aastaringsete kui hooajaliste massipiirangute kehtestamist
konkreetsetele teelõikudele, eriline roll siinjuures on sildadel.
2) 60 t - ettepanek 7- ja enamateljeliste paarisvelgedega
autode suhtes on probleemsem. Igal juhul saab selles osas alustada lubade
süsteemiga ning fikseeritud marsruutidel, talvisel ajal soovitakse koormuste
tõstmist kuni 60 tonnini. Seda ettepanekut võiks käsitleda detailsemalt:
- 7-teljelisel lubada 56 tonni ja 8-teljelisel 60
tonni, kuid tingimuseks on nii paarisveljed kõigil telgedel peale juhttelje.
- 60 tonni eeltingimusena tuleb käsitleda ka auto
kogupikkust – ka Soomes ja Rootsis ei tohi 60 tonniga sõita 18,75 pikkuslimiidi
sisse mahtuvad sõidukid. Seetõttu tuleb kaaluda esmalt pikkuspiirangu tõstmist,
piiridena võiks käsitleda 20 meetrit (lubatud ka Venemaal, kuid massipiirangud on sisuliselt meilkehtivaga analoogsed), 22 meetrit
(enamlevinud 60-tonniste pikkus Soomes ja Rootsis on 20..22 meetrit) või koguni
25,25 meetrit (EMS ehk European Modular System) - piirmäär, mille järgimine on soovitav sisse
tuua ka projekteerimisnormidesse.
- Talvise aja osas on Maanteeametil loodud
sensorite süsteem, mis võimaldab fikseerida teede külmumissügavused ning lubada
raskemad veosed siis, kui tee konstruktsioon on külmunud vähemalt 0,5 m
ulatuses. Selliste lubatud koormuste skeemi saab rakendada võrgupõhise
rakendusena, integreerides rakenduse Tark Tee süsteem. Kindlasti tuleb süsteemi integreerida ka sildade ja teede kandevõimet kirjeldav osa (mõõtmis- ja inventeerimistulemustest), mida on vaja aastaringselt.
3) Teede ja sildade investeerimisprogramm
2014-2020. Sellise koostamisega on ilmselt MNT/MKM seinte vahel juba alustatud.
Siiski võib suure tõenäosusega väita, et täna ei ole suuremate koormuste jaoks
vajalik veel piisav prioriteet. Vaieldamatu tõsiasi on see, et suurema kandevõimega konstruktsioonid on kallimad.
4) Taani ja Rootsi valikute suhtes on selge
eelistus Taanil – põhjuseks sarnane geoloogiline aluspõhi ja materjalide valik.
Siiski on vaja sellel suunal põhjalikumat uuringut – esiteks, ei kata Taani
süsteem (MMOPP2011) kogu meil kasutatavat materjalide nomenklatuuri (esmapilgul
puuduvad paekivi-põhised materjalid – killustikud ja stabiliseeritud alused),
teiseks on Taani kliima oluliselt soojem ning selles osas tuleks snitti võtta
rohkem Rootsist (kuidas arvestada materjalide ja pinnaste omaduste sõltuvust
kliimatingimustest). Peale selle tuleb Rootsi poole vaadata ka kulumisvaru
küsimustes – Taanis ei ole lubatud naastrehvide kasutus, Rootsi aga lisab
automaatselt naastrehvide kasutuse tõttu asfaldi pealiskihi paksusele kulumisvaru
2 cm. Täna võib öelda, et reaalne on 2013 aasta lõpuks süsteem üles ehitada, kuid selle järel on vajalik aeg proovikasutuseks, ametliku ja kohustuslikuna kasutuselevõtt nõuaks veel üht täiendavat aastat.
Kuigi eesmärgiks on seatud võrreldavate konkurentsitingimuste loomine, tuleb paraku tõdeda et see lihtsalt ei ole võimalik või maksab oluliselt rohkem kui skandinaavia riikides - lihtsalt seetõttu, et Soomes ja Rootsis on valdavaks aluspõhjaks graniitkalju või analoogilised kivimid, meie paekivi, moreeni, savikate või hoopis turbapinnastega võrreldes (kahtlemata on eeltoodud ebasoodsamaid aluspinnaseid ka naabritel, kuid oluliselt väiksemas mahus).
Kommentaarid
Need kohalikud teed, mida metsavedajad kasutada soovivad, ei asu suuremas osas (kilometraaži mõttes) väga asustatud piirkondades ehk selliste teede kandevõime suurendamine sellel eesmärgil, et metsavedajad rohkem palke korraga vedada saaksid, ei teeni kuidagi avalikke huve. Sinu uuringki näitas, et metsavedajate võit ja selleks vajalikud kulutused ei ole proportsioonis. Miks peavad kodanikud kinni maksma metsaomanike ja metsaärimeeste kasumi kasvamise, kui riigi kasu tervikuna on kordades väiksem kui tehtavad kulutused?
Tore, et tunneme muret ebavõrdse konkurentsikeskkonna üle, aga kas meil Eestis selleks kõigeks kuluva rahaga midagi mõsitlikumat ei õnnestuks ära teha, kui subsideerida teatud kitsa ringkonna ärisid.
Fakt on, et sellega ollakse probleemi ees, et selle potentsiaalsed tagajärjed ei ole ühesed isegi mitte selle osas, mille pärast kogu asja üldse plaanida tahetakse - ehk siis vedude efektiivsuse poolelt. See teeb asja veelgi küsitavamaks, kui esmapilgul võiks tunduda.