Veokid lähevad suuremaks ja raskemaks
Statistikaamet –
2001…2014 veoautode läbisõit telgede arvu järgi
Statistikaamet on
uuendanud oma väljapanekut, võrdlesin 14 aastaga toimunud struktuurset nihet
veoautode läbisõidu jaotuses telgede arvu järgi. Põhjus: teekatendi
projekteerimisel võetakse arvesse sõidukite siirdetegurid, kuid reeglina ei
arvestata konkreetset telgede arvu – autoronge (nii haagisega veoautosid, kui
sadulronge) ei liigitata telgede arvu järgi vaid tavaliselt kasutatakse
üldistatud siirdetegurit 2,0 kuigi 5-teljelisel on see 2,05 ja 6- ning
enamateljelisel 4,8. Ka seegi on tõsiselt alahinnatud väärtus sest ei võta
arvesse super-single rehvitüübi levikut eriti paljuteljelistel veokitel ja
suurenenud rehvisurvet (arvutuslik 0,6 MPa, tegelik 0,85-0,9 MPa).
Oletame, et tavapärane veok on 2- või 3 teljega, sellised
moodustasid läbisõidust 2001 – 46,4% ja 2014 – 12,2%. 4-teljeliste hulka tuleb
lugeda nii 2-teljelised veokid 2-teljelise haagisega kui 4-teljelised veokid,
millel reeglina kaks telge pööravad. Seega moodustavad viie- ja enamateljelised
kooslused ca 84% läbisõidust algse 48% asemel. Siit tulenevalt kujuneb keskmise
veoki (mitte autorongi) siirdeteguriks 2001 jaotuses 1,57 ja 2014 jaotuses 2,32.
Kommentaarid
http://www.jt.ee/3365943/purustav-koormus-teadlased-laovad-sarevere-sillale-kuni-290-tonni-rauda