Üks põhjus teede lagunemisel - bituumen

Kui teemat veidi utreerida, võib öekla et naftakeemikud on suutnud naftast kõik kleepuvad ollused välja võtta kuid nimetavad jääki ikka veel bituumeniks kuigi see meenutab enam musta värvi. Eestisse tarnitavast bituumenist märkimisväärse osa moodustab Nynasi toodang, kuigi kasutatakse ka Kirishi või Mazheikiai tehaste toodangut.Väidetavalt on Nynasi puhul tegemist vaid spetsialiseerunud bituumenitootjaga kui teised tehased ka kõike muud teevad ning seetõttu tuleks eeldada nendelt stabiilsemat toodangut kui mujalt. Siiski tunnistab ka Nynasi juht, et täna kehtivad kvaliteedinõuded ei taga tegelikult kvaliteetset bituumenit ja annavad tellijale petliku kindlustunde nagu kehtivate nõuete järgimine on piisav kvaliteedigarantii. Valdavalt kasutatakse bituumeni omaduste hindamisel penetratsiooni, lisaks ka pehmenemistäpp ja murdumistäpp. Samas on kriitiliseks näitajaks bituumeni vananemine, omaduste muutus ajas. Tõepoolest on normeeritud ka teiste katsete tegemine peale eeltoodu, kuid labori andmetel teisi katseid eriti ei tellita - loomulikult, kui Tellija neid selleks ei kohusta.
Eeltoodud viide Nynasi poolt pärineb nende ajakirjast Performance, mille 2013 suvenumbris kirjutab ärijuht Kurt Wynendaele (Nynas Business Area Director for Continental Europe) alljärgnevat:
Across Europe there are indications that the quality of some of the available bitumen may not be high enough for todays user demands, which are recognised as much higher terms of traffic volumes and loads experienced just 10 years ago.
Wynendaele understands the impact of this situation and suggests, that current EN specification levels are based on practical experience with traditional production techniques and these remain satisfactory for gauging expected performance of bitumen with a known history of production and use.
Yet, if refiners adapt processes significantly - that is - they use non-traditional production techniques - the current specification may no longer be appropriate.
This could lead to production of binder products which meet the prescribed norms, but in fact ultimately cause inferior pavement performance in the long term and result in false security.

Eelnevast jutust tuleneb, et tõepoolest on majanduskriisi tingimustes mahud kokku kuivanud ja selleks, et ellu jääda, on bituumenitootjad sunnitud leiutama. Paraku toimub see kvaliteedi arvel sest kehtivad normid on täidetud ka nigelama kvaliteedi puhul.

Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

Jälle uued teedeinsenerid

Kas dreenkiht on muldkeha või katendi osa

Kandevõime mõõtmine