Expressway ei ole kiirtee - ehk järjejutu esimene osa
Tallinna ja ka Eesti suuremad
teedeehitusobjektid seonduvad Euroopa Liiduga. Ülemiste sõlm on valmis,
projekteeritakse Russalka sõlme Reidi teega ja Haabersti sõlme. Markus Toon
kaitses magistritööks Reidi tee ja Russalka ristmiku eskiislahenduse (töö
sisaldab ka põhjalikku liiklussüsteemi analüüsi), Reidi tee projekt on pälvinud
avalikkuse tähelepanu ja paljuski ka vastuseisu. Reidi tee oli planeeringutes
osa Põhjaväilast, kuid tänaseks on väila pikendamine Kopli suunal küsitav
maakasutuse muutuse tõttu (tööstuse kahanemine). Russalka projekti laiemaks
ülesandeks oli Tallinna ida-lääne suunalise ühenduse ja sadama ühenduse
parandamine – kui sadama osas täidab projekt oma ülesande, siis kikilipsukujulise
linna teedevõrgu skeemis liigub ummik tänasest Russalka sõlmest hoopis
kesklinna ja vanalinna külje alla. Sisuliselt võib Russalka projekti võrrelda
nööbiga, kus pintsakuks on laiemalt võttes Eesti teedevõrk rahvusvahelises
kontekstis, siis käsitleks teemat põhjalikumalt.
Eesti on EL lepinguga võtnud kohustused
siduda teedevõrk sadamatega ning raha antakse selleks, et võrk oleks terviklik
ja sidus üle piiri. Teemasse süvenedes selgub aga, et käsitlus ei ole
terviklik, rahastamine ei ole terviklik, võrgus on katkestused ja tagatipuks on
ka mõisted sassis.
Eesti riigiteed jagunevad põhi-, tugi-
ja kõrvalmaanteedeks. Lisaks, kasutame mõisteid E-tee (ÜRO tasand) ja eraldi
TEN-T (Euroopa Liidu tasand) võrgustikku.
E-teede võrgustik on
määratletud ÜRO Euroopa Majanduskomisjoni poolt (ECE/TRANS/SC.1/384) ja koosneb
kolmest teeliigist (definitsioonid samad määrusega EC 1315/2013):
- motorway – (80…140 km/h) kiirtee – lahutatud suundade ja eritasandiliste liiklussõlmedega ning märgistatud kiirteedena;
- expressway – (60…120 km/h) kiirmagistraal - maantee, kus sõiduteel on peatumine ja parkimine keelatud, millele pääseb eritasandisõlmedest või reguleeritud ristmike kaudu, ei ristu samatasandiliselt rööbasteedega;
- ordinary road – (60…100 km/h) strateegiline tavatee
-
1 – Tallinn-Narva –
E20, TEN
-
2 –
Tallinn-Tartu-Võru-Luhamaa – E263, TEN
-
3 – Jõhvi-Tartu-Valga –
E264, TEN
-
4 – Tallinn-Pärnu-Ikla
– E67, TEN
-
5 –
Pärnu-Rakvere-Sõmeru – TEN
-
6 – Valga-Uulu
-
7 – Riia-Pihkva – E77
-
8 – Tallinn-Paldiski –
TEN
-
9 –
Ääsmäe-Haapsalu-Rohuküla – TEN
-
10 – Risti-Virtsu – TEN
-
11 – Tallinna ringtee –
E265, TEN
-
92 –
Tartu-Viljandi-Kilingi-Nõmme
TEN-T võrgustik ühendab peateid
sadamatega.
Eestis loetakse E-teedeks, nagu ülalt
võis lugeda, E20, E67, E263, E264 ja E265 ning E77. Tuleb juhtida tähelepanu
asjaolule, et E265 on Tallinna ringtee täies ulatuses ning Tallinn-Paldiski
lõigul Keila-Paldiski. TEN võrk on määratletud regulatsiooniga 1315/2013 ning
selles puudub detailne loetelu võrgu teedest, esitatud on vaid üldistatud kaart
mis ei võimalda eristada lõiku Tallinn-Keila. Samuti ei kuulu TEN-T teede hulka
Saaremaal paiknev maantee nr 10 lõik.
Põhilised rahvusvahelise liikluse suunad
on seotud Narva ja Pärnu piiripunktidega millele on liidetud ka Paldiski,
nendele lisanduvad ka Valga ja Luhamaa/Koidula piiripunktid.
Kõige paremini iseloomustab
rahvusvahelist autoliiklust autorongide liiklus. Tallinna vanasadama kohta on
raske leida adekvaatset loenduspunkti, lisaks genereerib Tallinn raskeliiklust
ka väljaspool sadamaid.
Tee
Nr
Teelõik km
|
Muuga
T95
|
Narva
T1
13-26
|
Narva
T1
204-209
|
Tartu
T2
12-20
|
Luhamaa
T2
279-287
|
Riia-Pihkva
T7
195-217
|
Valga
T3
217-219
|
Pärnu
T4
18-26
|
Ikla
T4
168-192
|
Paldiski
T8
40-46
|
2015
|
882
|
1070
|
402
|
1094
|
137
|
146/158
|
282
|
1549
|
1312
|
588
|
2014
|
1019
|
992
|
323
|
1073
|
120
|
179/189
|
275
|
1460
|
1277
|
602
|
2013
|
1022
|
959
|
405
|
1064
|
107
|
187/191
|
240
|
1354
|
1181
|
440
|
2012
|
1016
|
888
|
323
|
994
|
149
|
163/184
|
235
|
1271
|
1114
|
339
|
2011
|
1078
|
878
|
278
|
925
|
70
|
139/124
|
264
|
1205
|
991
|
324
|
Lähtuvalt teede funktsionaalsest rollist
oleks loogiline ka Muuga sadama tee viimine TEN-T koosseisu.
Transpordi arengukava 2014-2020
rakenduskava 2014-2017 lisa 1 näitab TEN-T võrku kuuluvaid teid ja tänavaid ka
Tallinna linnas, kuid sellest räägiksime eraldi. Tundub aga, et selle koostajad
ei saa aru, mis on kiirtee.
„Investeeringute tegemisel on tulnud tasakaalustada eesmärki välja
ehitada 2+2 kiirteed (määruse nr 1315/2013 artikkel 17 lõike 3 punkt a mõistes)
alates Tallinnast kuni Pärnu, Tartu ja Narvani ning neid ühendav Tallinna ringtee,
vajadusega likvideerida kõige liiklusohtlikumad lõigud või muud pudelikaelad
nii nendel kui teistel koridoridel (nt linnade ümbersõidud).”
Määruse artikkel 17 lõige 3 on sõnastatud
alljärgnevalt:
a)
Kiirtee on
spetsiaalselt mootorsõidukite liikluseks kavandatud ja ehitatud tee, mis ei
teeninda teega külgnevaid kinnistuid ning:
i)
kus on – v.a
spetsiaalsetes kohtades või ajutiselt – kummagi sõidusuuna jaoks eraldi
sõiduteed, mis on teineteisest eraldatud eraldusribaga, mis ei ole ette nähtud
liikluseks, või erandjuhtudel muude vahenditega;
ii)
mis samal
tasandil ei ristu ühegi tee, raudtee, trammitee, jalgrattatee ega jalgteega ja
iii)
mis on
tähistatud kiirteemärkidega.
b) Kiirmagistraal on mootorsõidukite liikluseks
kavandatud tee, millele pääseb peamiselt eritasandiliste või reguleeritud
ristmike kaudu ning:
i)
mille
sõiduteel on keelatud peatumine ja parkimine ja
ii)
mis samal
tasandil ei ristu ühegi raudtee ega trammiteega.
c) Strateegiline tavatee on tee, mis ei ole kiirtee ega
kiirmagistraal, kuid mis on siiski lõigetes 1 ja 2 osutatud kvaliteetne tee.
Edasi
räägitakse rakenduskava lisas, et: Tallinn-Narva maanteel on 2+2 kiirtee
ehitusega jõutud suures osas Tallinna piirist kuni Haljalani. Sellel lõigul on
olulise objektina tegemata Väo liiklussõlm ning veel mõned väiksemad lõigud.
Tallinn-Tartu-Luhamaa maanteel on 2+2 kiirtee Tallinna piirist kuni Koseni.
Tallinn-Pärnu maanteel on 2+2 kiirtee kuni Ääsmäeni.
Paraku
puuduvad täna Eestimaa teedel kiirteemärgid – seega tuleks rakenduskava
autorite mälu värskendada.
Nüüd
kui üldpilt veidi selgemaks saanud, süveneme Tallinna teemasse. Aga sellest
järgmine kord.
Siiski täiendan natuke huvitavast artiklist Soomest.
Soome teedevõrgus on 5200 km TEN-teid, sellest 800 km kiirteid ja ülejäänu üheniidilised. Ilmselt on nende kiirteed ikkagi vastava märgiga tähistatud ja kiirtee liiklusrežiimiga (aeglased sõidukid ja pukseerimine keelatud jne). Trafi teeb igal kolmandal aastal uuringu täpsustades ohtlikke alasid ja kohti. 2000-2014 on igal aastal TEN teedel hukkunud keskmiselt 66 ja vigastatud 1000 inimest. Paremaks meetmeks on nii 2+2 kui ka keskpiirde rajamisega 2+1 teed, kuid efektiivsed on üheniidilistel teedel ka kiiruskaamerate kasutus ja täristid tee telgjoonel.
Siiski täiendan natuke huvitavast artiklist Soomest.
Soome teedevõrgus on 5200 km TEN-teid, sellest 800 km kiirteid ja ülejäänu üheniidilised. Ilmselt on nende kiirteed ikkagi vastava märgiga tähistatud ja kiirtee liiklusrežiimiga (aeglased sõidukid ja pukseerimine keelatud jne). Trafi teeb igal kolmandal aastal uuringu täpsustades ohtlikke alasid ja kohti. 2000-2014 on igal aastal TEN teedel hukkunud keskmiselt 66 ja vigastatud 1000 inimest. Paremaks meetmeks on nii 2+2 kui ka keskpiirde rajamisega 2+1 teed, kuid efektiivsed on üheniidilistel teedel ka kiiruskaamerate kasutus ja täristid tee telgjoonel.
Kommentaarid
Alati sunnib mind imestama, kui kiirendusraja ees on Anna teed märk- mis erikuradi nali? Kas seal siis tuleb kiirendada või hoopis teeandmiseks seisma jääda?