Kaubanduskeskused tagasi keskusse

Uus artikkel Iltalehti veergudelt - ministeerium koondaks kaubanduskeskused tagasi linnakeskmesse.
Soomes planeeritakse uute kaubandus-äripindade rajamist üle 5 miljoni ruutmeetri põrandapinnaga - see vastab kolmandikule praegusest jaekaubanduspinnast. 2020 planeeritud vajadustega võrreldes on tegemist juba kaks korda vajadustest suurema pinnaga. Keskkonnakeskuste uuringu alusel on praegu töös ca 200 erinevat kaubanduskeskuse planeeringuhanget, neist viiendik on igasuguste valla- ja maakonnaplaneeringute vastased. Eriti selgelt on erisused näha suurte keskustega.

Keskkonnaministri hinnangul ei ole maakasutuse otsused valla enda teha. Riik peab sekkuma. Põhjus ka selles et suurte kaubanduskeskuste ajaline ja ruumiline mõju on sedavõrd suured et ulatuvad kaugele konkreetse valla piirest.
Kaubandussektori spetside hinnangul üks suuremaid probleeme on selles, et linnakeskuse tiheda asustuse juures ei ole võimalik kaupluse reklaame piisavalt avatuna demonstreerida, seetõttu soovivad kaupmehed kohti linna piiril või koguni väljas. Linnas sees pole piisavalt avatud ruumi.

Ja veel samuti Helsingin Sanomat veergudelt. Helsingit ei tohi lasta laienema.
Kui linlased siirduvad äärelinna või linna äärde, jätkavad nad linlikku elulaadi mis toob kaasa oluliselt suurema transpordivajaduse - teenuste kasutamine ja vaba aja liikumine. Teadur Adriaan Perrelsi hinnangul on suurim autokasutaja äärelinna elanik. Peale selle reisivad linlased oluliselt tihedamini ka välismaale kui maakad.
Ühistranspordi vaatevinklist on optimaalses suuruses Vaasa ja Kuopio suurused linnad, kus on piisavalt teenuseid ja elanikud ei liigu neile teenustele järgi.

Matti Vanhanen propageerib aedlinlikku elulaadi. Paarikilomeetrises asumis elaks 5000 kuni 10000 elanikku ning lähiala tagaks ka tööhõive. Vanhase hinnangul peaks asumis paiknema ka toidukauplus ja suuremasse asumisse võiks shoppama minna elektriautoga korra nädalas. Perrelsi hinnangul torpedeerib tööturg hoobilt selle idee. Ning ka elektriauto jätkaks ummikuid.

Kommentaarid

Anonüümne ütles …
Vanhanen on tüüpiline maakas nagu kõik "kepulaised" - ja sellegi mõtteavaldusega kinnitab ta seda taas.

Paraku hullem asi on aga selles, et selline vägisi kaubanduspindade kesklinna ehitamise propageerimine on samuti lühinägelik - mõtleme sellele, millise transpordilise ülekoormuse käes kesklinnad praegugi ägavad ja sellele, et sugugi mitte enamus ei ela kesklinnast kiviviske kaugusel - mida peavad selle peale kostma need, kes elavad eemal? Endal küll pole erilist isu peale tööpäeva ainult sellepärast kesklinnast läbi minna, et kuskil poes ära käia, kui kodutee muidu kesklinnast läbi üldse ei viigi...

Fakt on selles, et kõigile täiuslikku lahendust pole - ainus võimalus on ehitada pindu ka mujale, jälgides, et need oleks ühistranspordi suhtes mõistlikult paigutatud. Tühermaale või suure maantee äärde ehitatud kaubanduskeskus viib muidugi sellele, et autota sinna pääsemine on suhteliselt võimatu. Helsinki ja selle lähiümbruse seisukohalt oleks mõistlikud kohad raudteejaamade läheduses - kuigi muidu suurepäraseks peetud lähirongiliiklus on päris rängalt koormatud seegi (tipptundide aegu on tamburiski seismisega raskusi). Bussiliiklusele loota Helsinki lähiümbruses antud teema puhul on suhteliselt lootusetu, sest pikad vahemaad teevad sõiduajad pikaks - kedagi ei huvitaks kaubanduskeskusse loksuda bussis, millega pärale jõudmiseks kulub näiteks tund aega.
Ain Kendra ütles …
Põhitakistus miks linna ei taheta ehitada on piisava vaba ruumi puudus. Linna servas veel ruumi on ja siis ehitame sinna...
Väide oli ka selles et kesklinn on sedavõrd täis ehitatud et reklaamipinda ei leia. Ilmselt ei ole küsimus välireklaamis vaid asjaolus, et näiteks mööbel vajab suht suurt pinda demonstreerimiseks. Ja ilmselt mitte väga väikest laomajandust. Ja iga ruutmeeter kesklinnapinda on ka selgelt kallim.
Mitme otsaga mäng kahtlemata. Eks ka kaubaliigid on erinevad. Ka kaupluse strateegia kauba veo teemas. Kus veab klient oma autoga kauba ise koju, kus kaupluse transport ehk veofirma. Kesklinna kaupluse puhul seda isevedamist väga hästi ette ei kujutakski.

Jah, kui praegu peaks nullist mingit suuremat asumit kavandama siis teaks arvestada ruumi planeerimisel. Kuid olemasoleva asustuse piires on tõesti raske planeerida.
Omaette teema on küll ka see et iga suur kaubanduskeskus tapab portsu pisikesi kes ei saa sellist koguse allahindlust tarnijatelt ja ei suuda hindades konkureerida.
Tarbijat tuleks harida selles, et kaupluses käimisel arvestada sisse ka aja- ja transpordikulud. Kas siis need suure kaubanduskeskuse külastused ikka kujunevad soodsamaks?
Anonüümne ütles …
Laomajandus toob kohe meelde veel ühe asjaolu - nimelt ostjatele lisaks tuleb sinna poodidesse ka kaubad kuidagi saada, mis tekitab aga muudkui lisa transpordikoormust ja sedakorda just veokite osas...
Anonüümne ütles …
teemast veidi mööda aga...ruumist rääkides tuleb meelde Stockmanni maja renoveerimine ja laiendamine Helsingis, mis kestab veel paar aastat. Kuna maja on arhitektuurimälestis, siis selle välimust muuta ei saa ega korruseid peale ehitada ka mitte. Tulemusena laiendatakse hoopis "sissepoole" ehk maa alla.
Ain Kendra ütles …
Asjakohane artikkel päevituslehes:
http://www.arileht.ee/artikkel/446557

Siin on küll poolik töö tehtud ajakirjaniku poolt. Mõigu selver pildilt välja jäänud.

Ja veel, tähtsaks peetakse ühissõidukiühendust. Seda punkti varem vist ei olnud. Mis ühissõidukiühendus on Laagri Maksimarketil? Aga Mõigu Selveril?
Ain Kendra ütles …
Sama teema jätkuks, Tartu külje alla planeerib Luunja vald Väike-Lohkva kaubanduskeskust, Prisma Peremarket olla põhirentnikuks. Ja müügipinna ulatus tõenäoliselt samas suurusjärgus mis Ülemiste keskus Tallinnas ja Lõunakeskus (enne praegu käimasolevat laiendamist). Parkimiskohtade arvgi üle tuhande. Milles probleem, küsite. Vastus - miks vaja kaubanduskeskust teisele poole magistraaltänavat? Põhiosa klientuurist Annelinnas (30,000 elanikku võrdlust Tallinnaga eriti ei kannata). Võimalik ju samale poole teed ehitada. Me juhindume kuidagi sadomaso-reeglitest, teeme ise endale elu raskeks ja loome järjest uusi ohtusid. Kogu ostjaskond peab hakkama üle magistraaltänava kulgema, sedavõrd suure kaupluse juures ka autodega ning see komplitseerib tõsiselt ristmike planeerimist. Mistahes samatasandiline lahendus ei toimi, põhjustab olulisi ooteaegu läbisõitjatele (kes ise just poodi ei siirdu). Eritasandilise lahenduse peame aga meie, maksumaksjad, kinni maksma. Siis mõistaks, kui kaubanduskeskus ka olulise osa kuludest kataks (no ütleme siis samatasandilise ja eritasandilise hinnavahe). Jalakäijatele kavandatakse tunnelit. Hea seegi, kuid ka planeerijad ütlevad et põhiosa klientuurist tuleb autodega.
See on vaid pool häda. Nagu eelpool, artiklist ja ka kommidest selgub, iga selline suur keskus tähendab mitme väiksema, kohaliku, keskuse kadu. Samuti ka riske külapoodidele ja kohalikule kaubandusele Luunja enda suunal.
Ain Kendra ütles …
Sama teemat arendab ka wips - http://wipsise.blogspot.com/2009/06/jatkusuutmatu-eesti-tropparendajad-ja.html

Populaarsed postitused sellest blogist

Kandevõime mõõtmine

Jälle uued teedeinsenerid

Kas dreenkiht on muldkeha või katendi osa