Liiklusprognoosi imeteod
Alates 2012 juunikuust kehtib uus liiklusprognoosi metoodika
– järgmise 20 aasta liikluse muutus võrdub eelmise 10 aasta muutusega. Võtsin
ette põhimaanteede kaalutud keskmise liikluse aegrea aastatelt 2000-2011 ning
rakendasin prognoosi iga-aastaselt. Eeldades, et kasvutempo nimetatud 20
prognoosiaasta jooksul on konstantne ning et tegelik liikluse kasv järgib
täpselt prognoosi, modelleerisin liikluse muutust aastani 2031 ehk järgmise 20
aasta jaoks (koostades igal aastal prognoosi 20 aasta jaoks ette).
Lähteandmed:
2000
|
2001
|
2002
|
2003
|
2004
|
2005
|
2006
|
2007
|
2008
|
2009
|
2010
|
2011
|
|
AKÖL
|
3004
|
2876
|
3132
|
3225
|
3525
|
3810
|
4206
|
4740
|
4553
|
4256
|
4054
|
4153
|
SAPA
|
2466
|
2305
|
2494
|
2580
|
2773
|
2996
|
3313
|
4061
|
3975
|
3761
|
3526
|
3578
|
VAAB
|
275
|
305
|
335
|
343
|
409
|
442
|
487
|
277
|
209
|
178
|
172
|
177
|
AR
|
263
|
266
|
303
|
302
|
343
|
372
|
406
|
402
|
369
|
317
|
355
|
398
|
2012
|
2013
|
2014
|
2015
|
2016
|
2017
|
2018
|
2019
|
2020
|
2021
| |
AKÖL
|
4231
|
4296
|
4358
|
4405
|
4437
|
4449
|
4435
|
4429
|
4438
|
4458
|
+20
|
6075
|
5773
|
5775
|
5423
|
5114
|
4688
|
4170
|
4317
|
4614
|
4871
|
Sama lugu jätkub ka järgmised 10 aastat
2022
|
2023
|
2024
|
2025
|
2026
|
2027
|
2028
|
2029
|
2030
|
2031
|
|
AKÖL
|
4453
|
4449
|
4445
|
4442
|
4440
|
4438
|
4437
|
4438
|
4438
|
4439
|
+20
|
4750
|
4661
|
4589
|
4521
|
4472
|
4439
|
4427
|
4441
|
4447
|
4447
|
Ehk siis, üks ilus pilt seletab rohkem kui sada sõna:
Graafikust ilmneb, et kui praegu tuleks prognoosida 44%
tõusu järgmiseks 20 aastaks, siis 2018-2019 andmete alusel koostatavad prognoosid
on väiksemad kui antud aasta tõenäoline liiklussagedus (kahanevad ennustused, kuna baasaasta miinus 10 sattus buumi harjale)
ning aastast 2027 prognoosida pole enam vaja kuna 20 aastaga midagi ei tohi
muutuda.
Ja 2007 aasta liikluse taset ei tule enam kunagi...
Ja 2007 aasta liikluse taset ei tule enam kunagi...
Kommentaarid
Olen lugenud neid liiklusprognoosi postitusi, samuti ministri määrust, millele on viidatud.
Juhiksin Teie tähelepanu ministri määruse sõnastusele:
Liiklussageduse prognoosimisel järgnevaks 20 aastaks võetakse liiklussageduse muutuse protsendiks mitte suurem kui eelneva 10 aasta kasvu või vähenemise protsent.
See lause välistab kõik eelneva 10 aasta kasvust või vähenemisest suuremad muutused, kuid mitte väiksemad ja võrdsed.
Minu arusaam asjast on selline, et prognoos tuleks ikkagi teha lähtudes misiganes juhenditest või eeskirjadest, mida parasjagu aktsepteeritakse ning seejärel võrrelda saadud kasvu või vähenemist eelneva 10 aasta muutusega ja vajadusel siis korrigeerida.
Teiseks on katendi tugevusarvutuse tarvis koormussageduse saamiseks samuti liiklust prognoosida. Kuidas siis seda teha, kui lähtuda sellest, et eelneva 10 aasta kas või vähenemine võrdub prognoositavaga? Interpoleerida??
Sellisel juhul tuleksid ilmselt ka katendi tugevusarvutuse tulemused päris "huvitavad".
pk
Teede projekteerija
Mõtlesin algul, et lisan kommentaari su blogisse, aga sel mingi nõks, mis mul välja ei tulnud ja ei viitsinud väga ka vaeva näha. Seega mu kommentaar siin allpool:
Tegelikult on seda määruses olevat lauset võimalik ju mitut moodi tõlgendada ja ka arvutused siis erinevalt teha. Ma võin veel vähemalt 5 varianti välja pakkuda, igal puhul erinev tulemus ja mõni tulemus kohe ikka väga imelik. Tasub joonistada graafikud, siis näeb paremini.
Eeldus on siis see, et meil praegu aasta 2012, on olemas andmerida alates 2001-2011 ja vaja saada prognoos aastaks 2031.
Variant 1 – kõige lihtsam lähenemine - konkreetse näite puhul on viimase 10 a muutus (2011 vs 2002) 32,61%, seega aastaks 2031 oleks AKÖL=1,3261*4153=5508
Variant 2 – võetakse eelmise 10 aasta keskmine muutuse % aastas (aritmeetiline keskmine), see on 3,96%. Siis AKÖL2031=9028
Variant 3 – kasvutegur eelmise 10 aasta kohta arvutada Excelis NOMINAL abil. Keskmine aastane kasvutegur on siis 3,74% ja kui seda kasutada 20 a jooksul iga aasta sama kasvutegurit, siis lõpptulemus on AKÖL2031=8662
Variant 4 – algus sama, mis eelmisel, aga nüüd jagad kasvuteguri 20 a peale ja siis tuleb see 1,87%. Lõpptulemus AKÖL2031=6018
Variant 5 – teed excelis graafiku eelmise 10 a muutuse kohta ja lisad trendline, sealt saad valemi ning seda kasutades saab lõpptulemuseks AKÖL2031=7144
Usun, et matemaatikud leiaksid veel mitu arvutusviisi, kuidas vastavalt sellele lausele saada lõpptulemus.
Mina projekteerija ei ole, mul seda prognoosimismeetodit kasutada vaja ei ole, aga ma tõsiselt soovitaksin projekteerijatel koonduda ning küsida kas Maanteeametist või MKM-st täpne arvutusjuhis, kuidas prognoosimine selle lause valguses peaks käima.
Ja kas tasubki siin kohal välja tuua, et erinevate sõidukiklasside puhul on muutused läbi aegade olnud erinevad ja nt VAAB puhul võib üsnagi tõenäoliselt saada pigem pidevalt langeva trendi (just siis kui peab võrdlema viimase 10 a muutust; sellel tehnilised põhjused miks nii on).
Tegelikult on kõik need eelnevad arvutusvariandid ju kiiksuga, väga kahtlen, et kuskil maailmas oleks selline lähenemine prognoosimisele.
Tagumine aeg oleks koostada uus baasprognoos ning siis selle muutujaid (erinevaid kasvutegureid) uuendada iga aasta.
Ühe lause taga kogu liiklusprognoosi metoodikat näha nõuab ikka maru palju kujutlusvõimet.
Sama moodi on üritus ühe lausega liiklusprognoosi metoodika paika panna ikka päris mõttetu tegevus.
Ma ise arvan, et siin on üritatud pigem ette panna mingitmoodi ülemist piiri,
et prognoositud liiklused liiga suureks ei läheks.
Iseenesest oleks huvitav kuulda selle punkti leiutajalt kommentaari.
Samuti Maanteeameti seisukohta.
Viimati kui ühe tööga seoses selle kohta vastavast Maanteeameti regioonist küsisin,
siis vaadati täiesti mõistmatu näoga otsa ja anti klassikaline vastus: "töö tuleb teha vastavalt seadustele ja normidele."
pk
Teede projekteerija