Kiirus, tee geomeetrilised parameetrid ja ilmastikuolud

Projekteerimisnormides on sätestatud vastavalt tee klassile projektkiirus ja nii plaani- kui püstkõverate minimaalsed väärtused. Kui ilmastikuolud on normaalsed, võib sellisel teel liikuda projektkiirusega. Paraku ei ole kõik teed vastavad normidele. Ja lihtsalt sel põhjusel, et algselt on olnud tegu madala klassi kruusateega, kus madal kiirus ja järsud kurvid. Aja jooksul on kruus asendatud tolmuvaba kattega (pindamine, mustkate) ning edasi kaetud asfaldiga. Kurvid aga on jäänud. Ning kui kõigil asulavälistel teedel võiks sõita 90-ga, siis sellistel teedel ei ole 90 võimalik ka heades ilmastikutingimustes.  Loen just uudist, et Kernu-Hageri 2. kilomeetril Opel puusse sõitnud. Maa-ameti kaardilt on võimalik leida ca 120-140 meetrise raadiusega kurvid. Normide järgi vastaks selline kiirusele ca 50 km/h hea ilmaga. Kui kedagi vastu ei tule (kasutades tee täislaiust) on kurvid läbitavad 90-ga, sõitjale võib see veel meeldiv olla, kaassõitjale tõenäoliselt enam mitte - külgkiirendus on piisavalt suur. Jäädes omale teepoolele on tõenäoline ca 70 km/h, mitte rohkem. Kui aga tee on libe, lahtine lumi - ei pakuks üle 50 ka heade rehvidega. Alles kiitles keegi delfis et kõigil riigiteedel peab saama 90ga sõita. Ei ole selles nii kindel. Iseküsimus, kas kõigile nendele kurvidele, mis liiga kõverad, ka märke ette toppima peaks. Kui nendel teedel mingid projektikohased tööd ette võetakse, tuleks märgid siiski ette näha. Ehk säästetakse mõni elu.

Kommentaarid

kt ütles …
Sa hakkad liiga märgiusku minema, :)

Norras kasutatakse ka väga järkude kurvide ees sinisepõhjalist soovituliku kiiruse märki. Sellel on see hea omadus, et temast tuleks kinni pidada, kuid sinised peded ei saa selle taga föönimas käia. Nagu ise möönsid, et kiirus tuleb siiski juhi poolt valida.

Kuna juba ülereguleerimise teema püsti ajasid, äkki oleksid kena ja avaldaksid võimalusel arvamust, mis komöödia on Tallinna poolt tehtud Veerenni tn suubumise ette Järvevana teele? Seal on enne ristmikku mingi kollasepõhjaline viide paremal asuvale bussirajale, vahetult ristmiku ees STOP ja künnis. Kuigi ainuvõimalik parempööre jätkub eraldiasuva kiirendusrajaga.
kt ütles …
Mis puudutab su väidet, et 50 km / h hea ilmaga on vaja 120- 140 m raadiustega kurve, siis tekib küsimus, miks linna projekteeritakse väiksema raadiusega ringristmikke? Lisaks väidad, et suurema kiirusega on sellise raadiusega kurvis loksumine kaassõitjale häiriv, siis tekib kohe lisaküsimus, miks linna 10-20 m raadiusega ringide peal on vaja inimesi loksutada? Väike uitmõte.
Ain Kendra ütles …
Ei, KT, ma ei soovi liiga palju märke. Pigem peaks märke vähemaks võtma. Kuid mõelda tuleks sellele, et kiirus peab sõltuma ilmastikuoludest JA tee geomeetrilistest parameetritest. Veerenni teemas arvan, et sinna oleks piisand termoplastist täristitest. Probleem selles, et niiöelda kiirendusrajal võib Ülemiste poolt tulla buss ning kui Veerennist tulija loodab, et rada on vaba, siis eksitakse raskelt. Mis nüüd aga puutub ringristmike teemasse, siis korralik ring on läbitav kiirusel 30..35 km/h. Kui kiiremini, siis on miskit valesti tehtud. Erand on ehk jah, väga suurtel ringidel, kuid sel juhul tuleb kindlasti kasutada radade eraldamiseks midagi enamat kui värv. Täna esineb meil ringe, mis on küll väikesed kuid raskusteta läbitavad 80-ga. Need ei täida oma funktsiooni.
Raul wips Vibo ütles …
Meil on riiki sisenemisel kirjas kaks põhilist ja üldist kiiruspiirangut, linnades 50, mujal 90. Selle 90 võiks tõmmata rahulikult 70 peale ning 90 ja rohkem märkidega reguleerida, seal, kus see on ok.
Rootslased on muideks ka üheselt paika pannud, et teedel, millel on sagedus üle 8000 ja sõidusuunad ei ole eraldatud, on lubatav kiirus 70. Selle reegli järgi peaks meil Tallinn-Pärnu, Tallinn-Tartu kaherajalised lõigud kõik 70 olema .
Ain Kendra ütles …
Heh, siin on muidugi point sees. Kuid meie tarkpead on 2+2 ristlõikepiiri lükanud perspektiivse 20,000 AKÖL peale, 14,500-20,000 on siuke üleminekuala kus lubataks laiarealist 1+1
siim ütles …
Ei saa aru kuidas on see et lubatud 2+2 teha 20 000 pealt seotud sellega et 8000 üle ei tohiks kiirust piirata? rääkimata kiirusepiiramise seosest laiarealise 1+1 , seda viimast vist meil ei ole, peale lennuvälja

Populaarsed postitused sellest blogist

Kandevõime mõõtmine

Jälle uued teedeinsenerid

Kas dreenkiht on muldkeha või katendi osa