Nõmme ja parema käe reegel
Parema käe reegli kasutamisest liikluskorralduses
Nõmmel on usinalt asutud kasutama parema käe reeglit. Senine
peatee-kõrvaltee süsteem on kohalike tänavate osas asendatud võrdsete teede ristumisega.
Liiklusohutuse aspektist võiks see olla õigustatud, kui põhiteede võrgustik
saab ala teenindamisega hakkama. Kui aga põhitänavaga paralleelselt kulgeval
teel on põhitänava ülekoormuse tõttu ka transiitliiklust teenindav funktsioon,
ei pruugi antud lahendus enam sobida. Suure tõenäosusega on see Nõmme
tänavatest enimkoormatud Kadaka puiesteega nii. Pärnu maantee on kohati samuti
ülekoormatud, kuid tänavavõrgustikus puuduvad paralleelsed tänavad, mis võiksid
pakkuda alternatiivi. Kohalikud elanikud ja eriti Nõmme tee selts on
väljendanud suurt vastuseisu Pääsküla möödasõidutee planeerimisele – ju neile
siis meeldib Kadaka puiestee tänane olukord.
Igati on tõendatud, et madalamal kiirusel toimuvad
kokkupõrked on leebemate tagajärgedega. Inimvigastuste tõenäosus ja raskusaste
kahanevad. Liikluskorralduse muutusega võib kaasneda ka liiklusõnnetuste arvu
tõus, kuid see on tihti ajutise iseloomuga.
Sõidukite kütusekulu mõõdetakse ühtlasel kiirusel – ja nii
on optimaalseks kujunenud vahemik 50-90 km/h. Kiiruse tõustes suurendab
kütusekulu õhutakistus, kiiruse langedes mõjub pigem sõiduki püsikulu
(mitmesuguste elektriseadmete käigushoidmine), mis ei sõltu kiirusest vaid
ajast ning seetõttu madalamatel kiirustel võib kaaluda üle teepikkusega
seonduvad komponendid. Tulemusena on kütusekulu kiirusel 30 km/h suurem kui
kiirusel 50 km/h. Kahtlemata mõjutab kütusekulu start-stop režiim, ehk siis,
puuduliku nähtavuse korral ristmiku eel peatumine et veenduda paremalt tulijate
puudumises. Kütusekulu võrdlus peateel ühtlase 50 km/h kulgemise ja
kõrvaltänaval start-stopp režiimil kuni 30 km/h liikumisel näitab kahe kuni
kolmekordset erinevust. Eeldusel, et samal ajal ei arendata ühistransporti ja
kergliiklust, jääb autosõiduvajadus samaks ja on tegemist tõepoolest suureneva
saaste ja autosõitjate pahameelega.
Vastavalt linnatänavate standardile (EVS 843:2003) jagunevad
tänavad magistraalideks (põhitänavad ja jaotustänavad) ning juurdepääsudeks
(kõrvaltänavad ja veotänavad). Nõmme tänavad on linna Kommunaalameti andmetel
valdavalt juurdepääsud (kõrvaltänavad). Magistraalidest põhitänavad on
Ehitajate tee, Vabaduse puiestee ning osaliselt ka Männiku tee ja Pärnu maantee.
Jaotustänavateks on Hiiu tänav, Kadaka puiestee ja Viljandi maantee, osaliselt
Pärnu maantee, Männiku tee, Raudtee ja Pargi tänavad ning Rahumäe tee,
Tähetorni ja Valdeku tänavad. Seega loetakse magistraalideks reeglina vaid need
Nõmme tänavad, kus on ka bussiliiklus. Kuigi seda pole otseselt reeglitesse
sisse kirjutatud, on igati loogiline et magistraaltänavad on peateed
juurdepääsude suhtes.
Nõmme (aga osalt ka teiste eramupiirkondade) õnnetuseks on
kvartalisiseste kruntide juurdepääsuteed, mis on tegelikult mahasõidud, kuid
tihti tänavaga samatüübilise katendiga ning kuna samaliigiliste tänavate
ristumisel armastatakse liiklusmärke üldse mitte kasutada, siis on liikleja
mõnevõrra segaduses ja ei suuda eristada tänavat, kus ristmikule paremalt
lähenevale sõidukile tuleb teed anda, mahasõidust kus seda tegema ei pea. Et
siiski selget vahet teha ning ka liiklusmärke kasutamata liikluskorraldust
selgitada, tuleks süsteemselt kasutada kas tõstetud ristmikke või kollase risti
kattemärgistusega (mis talvel küll alati näha pole) ristmikuala.
Linnaplaneerimises on seni valdavalt püütud kasutada
hierarhilist tänavavõrku. Praegu rakendatav on ilmselt kombinatsioon kõrvaltänavaid
võrdsustavast rahustatud lahendusest ja magistraalide käsitlusest
peatänavatena.
Sageli tuuakse võrdluseks Taani ja Hollandi
kergliikluskultuur või Rootsi ühistransport. Mõlemad on arenenud aastakümnete
jooksul ja kui meil soovitakse eesmärgina näha autokasutuse kahanemist
ühistranspordi ja kergliikluse eelisarendamisega, siis tulekski seda
kompleksselt teha – kergliiklus vajab nii kergliiklusteid (mis
projekteerimisnormides spordirajatisteks nimetatakse) kui turvalisi parklaid (mida
ka tikutulega otsides võib vaid üksikuid leida). Ühistranspordi liinivõrgu
kaasajastamisest on ainult räägitud, tegudeni pole jõutud. Ehk siis, praegu
toimuvat võib nimetada šokiteraapiaks ilma teraapiata.
Võttes ka eraldi Nõmme juhtumi, pole ühistranspordis mingeid
muutusi täheldada ning kergliikluse osas tuleb ka ette vaid Valdeku-Viljandi
maantee suuna kergliiklustee areng. Kahjuks ei enamat. Isegi raudteeäärse
kanali aktiivsemast kasutusest ei saa rääkida.
Kommentaarid
Nõmme piirkonna tänavatevõrku ei ole kunagi hierarhilisel põhimõttel planeeritud, von Glehnil ei saanud tollal mingist hierarhiast aimugi olla. Hieararhia samas on äärmiselt oluline, seda nii liikuvusvajaduse rahuldamise, kui ka liiklusohutuse mõttes. Sea viga saabki parandada ainult uute teede rajamisega, millel oleks ainult üks funktsioon - voog. Kõik ülejäänud saaks jätta jaotustänavateks ja juurdepääsudeks, olgu nad siis kõik parema käe reegliga või suisa õueala. Seda tuleks ikkagi konkreetselt välistada, et põhitänava ülekoormamisel hakatakse kasutama paralleeltänavaid läbisõiduks.
"Seda tuleks ikkagi konkreetselt välistada, et põhitänava ülekoormamisel hakatakse kasutama paralleeltänavaid läbisõiduks."
Siin tekib küsimus, miks mõni teine tänav on rohkem põhitänav? Loogiline oleks, et suurenenud liikluskoormuse ajal kasutataks maksimaalselt ära olemasolevat kallist ressurssi- teepinda. Seda võimalikult otstarbekalt, st sellel liiklev auto peaks ilma keerutamata jõudma sihtkohta.
Ain Kendara toredast loost jääb arusaamtuks, miks kõrvaltänavatel üldse prioriteete kaotatakse? Kas tehakse seda eesmärgil müüa olemasolev alumiinium kokkuostu ja teenida peatselt pankrotistuvale TLV-le väikenegi kopikas lisaks? Nagu Ain märkis ja ise olen katsetanud, kiirendus- pidurdus tõstab kütusekulu ligi 3-kordselt! Kas see oli siis eesmärk?
Kui Kadaka tänav ei saa oma funktsiooniga hakkama siis tuleb kas ehitada uus tänav mis liikluskoormuse üle võtaks (nagu Raul pakkus) või teha ka Päikese puiestee põhitänavaks ja koos Kadakaga ühesuunalisteks. Hiiu kandis on selline tegevus tulemuslikult toimunud. Selle tulemusena halveneks olukord Päikese puiesteel ja mõnevõrra paraneks Kadaka teel. Teiste tänavate olukord muutuks sedavõrd et kaoks vajadus teisi Kadakaga paralleelseid lõike kõrgema liigi tänava funktsioonis kasutada. Kui Kadaka/Päikese tandem suudab tagada läbilaskevõime ja kiiruse, pole vajadust väiksematel tänavatel peatee-kõrvaltee režiimiks.
Hetkel on näiteks Hommiku tn-l selline anektootlik olukord, et Kadaka pst-l tulles 3-l tänaval on see tee kõrvalteede suhtes prioriteedis, kuid järgnevatel kuni Lauliku tn-i mitte. Mingit infot ka pole.
Sain ka siis selgemaks, et hetke liikluskorralduse Jumalal mingit liikluskorralduslikku pädevust pole, mida oligi arvata.
Mis siis saab, kas peamegi sellise käkerdamisega leppima või on mingeid lahendusi, kuidas asi mõistlikuks muuta?
Viide: https://aktal.tallinnlv.ee/dokumendid/Halduskogud/Nomme/Koosolekud/2014/Koosolek_6295/Protokoll/protokoll_100914.rtf
Sealt p 5
Aga parema käe reegel liiklusmärkide asemel aedlinnades on väga mõistlik, veel mõistlikum oleks kui kogu Tallinnas oleks kõik aedlinnad ilma märkideta. Liiklust neis ei ole ja milleks neis märkideta segadust tekitada. Üks reegel kõigile kõikjal kõige parem. Eks läbivatel tänavatel mis liiklusvoogusid läbi viivad neil tuleb sõltuvalt sellest palju seal liiklejaid on ka siis märkidega nii tähistada. Ja kui on paralleelseid voogtänavaid, siis see ei ole halb. Halb on muutmine, eeldame et niipea uuesti ei muudeta ja harjumus juurdub. Muuta on vaja kui oli probleem, ilmselt siin siis ikka oli. Ja liikluskorraldust ei õpetata meil ju tegelikult kusagil, mõnel pool nagu oleks, aga õpetajad samad diletandid ju niikuinii kellele saab sama hariduse puudumist ette heita kui täna korraldajatele. Nii nagu ka paljudele muudele erailaladele, milles tegutsejate arv piiratud, seega ei saa ka õpetajate arv olla üle kriitilise piiri et tekiks kvaliteeti. EI taha öelda et meie korraldajad oleks saamatud, vaid et nad peaks oma tegevust koordineerima ja ühtemoodi korraldama ja kui kokkuleppele ei saa, siis kutsuma kolmanda isiku asju paika panema nii nagu muinasjuttudes tehakse.
Ain Kendra loo läbiv mõte on, et liiklus on ja väga tihe. Sama kinnitan ka mina, kes Pääskülas elan. Palun mitte esitada oma emotsioone tõe pähe!
Märkideta sõit on väga energiakulukas, ma iga päev lapsi kooli poole viies pean Mesila tn-l kulutama kütust ligi 3x rohkem, kui ilma märkideta (varem oli seal peatee). Lisaks on auto esirattad piduriklotside tolmust mustad. Ning jääb õhku küsimus: KELLE BILANSSI LÄKSID MAHAVÕETUD LIIKLUSMÄRGID? KAHTLEN TIESTI ÕIGUSTATULT, ET PANDI HUUGAMA.