Uued teedeinsenerid
Nüüd siis esmamuljed tänastest kaitsmistest. Võib olla et kallutatud, võib olla ka et nii mõnelgi juhul kirjutan just seda, mis meelde jäi või mis mõtteid tekitas. Ja lõpuks ka tulemus.
Janno Sammul (j: Metsvahi) – „Kiiruspiirangute määramise
põhimõtted riigiteedel“. Valdavalt Soome juhendi (2009) alusel on koostatud
metoodika, lähteandmed: LIDAR, registrid, nähtavused, ristmikud, asustuse
tihedus ja kaugus teest ja määratletud piiranguväärtuste tingimused ja väljund
– suurim võimalik kiirus. Analüüsitud 7446 km – kõik põhi- ja tugimaanteed ning
3500 km kõrvalmaanteid (kõik kõva kattega). Ettepaneku järgi piirang jääb
samaks – 33%, langetada 50% ja tõsta 17%. Kui täna lubatakse 90 – 80% teedest,
siis uue skeemi järgi on 90 ainult 33% teedest. Senise 20 km/h sammu asemele 10
km/h samm ja reeglina 50 km/h asendub 60 km/h kiirusega. Põhiliseks saaks 80
km/h (üks alus – optimaalne 76 km/h, ohutuse ja kütusekulu aspektist).
Põhimõtted peaks olema järjepidevad ja piirangud usutavad. Kiiruspiirang sõltub
ka kurviraadiusest (R<50 100-150="" 150-250="" 250-400="" 30="" 40="" 50-100="" 50="" 60="" 70="" ga="" hea.="" max="" meetrites.="" p="" piiranguala="" pikkus="piirang" soovitav="" v="">50>
Hurmet Heinmaa (j: Metsvahi) – Lasva ja Kääpa külade
teedevõrk. Detailne liiklusohutuse analüüs koos ettepanekutega lahendamiseks.
Sisu oli parem kui esitus. Väga hea.
Tauri Valk (j: Aavik, Hiiop) – Tihendusmasinate efektiivsuse
määramine penetromeetri abil AS Tallinna Vesi avariikaevetöödel. Ei taheta
töötajaid kaevikusse saata ja kasutatakse tihendamiseks tehnikat, mis põhjustab
varinguid tihendamisprotsessis. Tulemusena tuleb kaevis lahti võtta laiemalt. Kaevise seina kalded liig järsud, kuid põhjus nii kokkuhoius kui koonerdamises (tänava sulgemisaeg lühike). Veidi
kitsa vaatevinkliga töö, sest taastäide Tallinnas alati ühtlaseteralise hea
filtratsiooniga liivaga, esinevad külmakerke ebaühtlused ja luuakse tegelikult
lisakanal vee liikumiseks, siirdekiilust pole kuulnudki. Väga hea.
Tea Tõnts (j: Metsvahi) – Sademevee vooluhulkade
dimensioneerimise ning teedelt ärajuhtimise probleemid. EVS 848:2013. 2016
sademed olid intensiivsemad kui standard seda ette näeb (2014 ja 2016 reaalsed
kogused on ligikaudu kaks korda suuremad kui standardis). Ilmselt vajadus muuta
intensiivsuse arvestuse aega, pigem mm/min (tehniliselt võimalik). Rentslilülid
ja kitsam restkaevu kaas aitaks teed nii ka jalgratturile ohutumaks teha. Uputusohtlike alade jaoks erilahendused,
haljastusele rohkem ruumi. Suurepärane.
Nikita Tšernei (j: Rõuk) – Ülemiste City piirkonna
parkimisnõudluse hindamine. Valukoja 4c parkimismaja on ca 40% kasutuses,
Ülemiste Keskuse parkla on üldiselt üsna täis, City piirkond on praktiliselt
täis. Piirkonda laiendatakse ja lisanduvad suured tõmbelülid (kaubanduskeskus,
RailBaltic ja muud) kuid samas lisandub ka tramm, mis peaks leevendama. Hea.
Ott Ojaperv (j: Kendra) – Jalgrattaliiklusele sobilikuma
tänava ristlõike kavandamine Mustamäe tee näitel. Teiste riikide juhendite
analüüs. Jalgrattateede põhivõrk (sõidud 2-5 km), alati ratturile eraldatud
teeosa, tugivõrk. Bussipeatustest tagant mööda, äärekivid korda, pigem tõstetud
mahasõidud et ratturi kõrguslik tase ei muutuks. Konkreetseid ettepanekuid
normiteksti korrektuuriks. Väga hea video. Suurepärane.
Mihhail Kravtšenko (j: Metsvahi) – Kalaranna tänava elukaar.
Loendus: 7204 AKÖL, 1105 telge ööp. Ummik ca 300 m (43 autot). 19 LOK, katend
on vastav koormusele ning tänav tuleb ühendada linna tänavavõrguga.
Suurepärane.
Ain Pähkel (j: Aavik) – konstruktsioonikihtide ehitamisel
kasutatavate materjalide kontrollproovide analüüs Meoma-Alatskivi objekti
näitel. Laboritööde aruanne hilineb kuni 36 päeva, ehitaja jätkab töid oma
riskiga. Probleemsemad KS32 bit% ja terakoostis (erinev labor annab väga
erinevad tulemused), AC20base ja dreenkiht. Laboriproovide hilinemisest tulenev
ühikhinna korrigeerimise võimalus? AC base proovi võimalus väljaraidena.
Suurepärane. Päeva parim.
Mari-Ann Erm (j: Kaal)– Järvamaa kergliiklusteede
vajalikkuse hinnang. Loendatud liiklust, kuigi hinnangutes on oluline
sportimisvõimaluste loomine, on tegelik kasutus pigem rahvaliikumise, mitte
kiirsõidu suunas. Väga hea.
Artjom Požarski (j: Kendra) – Sõidukite siirdetegurite
analüüs Adavere ja Luige andmetel. Ebakindel. Aga vähemalt lõpetatud. Rahuldav.
Marko Mets (j: Aavik, Kiisler) – Asfaldi paigaldustööde
kvaliteedi tõstmine – teostatud tööde vigade ja ametijuhendite analüüs. Asfaldi
paigutus koormas – segregeerumine – tähelepanu koorma pealevõtmisel; liiga
raske rull kuumal segul – pikipragu – kergem rull ja veidi suurem vahe
laotajaga;, AC 16 base ei püsi koos – ebakvaliteetne bituumen (kontrollproovid
igast koormast – bituumeniveok oli enne midagi muud vedanud); vajum pärast AC
base paigaldust – killustikalus puudulikult tihendatud v kõrguslik defekt.
Boonusesüsteem oleks õigustatud, sest varasem lubatud hälve on nüüd null. Suurepärane.
Kristjan Toome (j: Lille) – FIDIC lepingukokkulepped Eesti
teedeehituses ning analüüs. FIDIC on rahvusvaheliselt tunnustatud ja
tasakaalustatud süsteem, kuid Eesti rakendus on tugevalt tellija poole kaldu. Insener,
kellel on FIDICu järgi suured volitused, sisuliselt ka arbiitrina toimimiseks,
on paraku ja seda vastuolus FIDIC põhimõtetega, vaid tellija käepikenduseks.
Probleem on tihtipeale ka selles, et olukorras, kus insener peaks operatiivselt
suutma otsustada, valitakse hoopis venitustaktika. Lepingukorralduslikult on
valida kaks viisi, kas projekti tellib ja selle kvaliteedi eest vastutab tellija,
või on tegu projekteerimis-ehitushankega, mis annab ehitusprotsessis tööde
operatiivseks korraldamiseks vajaliku paindlikkuse. Esimesel juhul on
kvaliteedinõuded projektile väga kõrged (ei kujuta hästi ette, kas see on võimalik, sest tellija positsioon ehitusprotsessi ajal on üsna jäik, mõistlik oleks siiski paindlikum lähenemine sest projekteerija ei saagi suutma kõike ette näha, eeldab lisaks ka terminoloogiliselt väga täpseid määratlusi). Suurepärane.
Ning lisaks ka teise päeva tulemused.
Markus Mänd (j: Siht) - Asfaltsegude ja -katete laboratoorne katsetamine ja tulemuste analüüs. Ülevaade katsetest, mida Tehnokeskus teeb. Väide, et mõõtmisvõimekus on piisav, kuid diskussioon mõõtmisvõimekuse mõiste üle. 4.
Ning lisaks ka teise päeva tulemused.
Kees Vanamölder (j: Idnurm) – Pikasildeliste raudteesildade
projekteerimine: alternatiivsete konstruktsioonilahenduste tehniline analüüs
170 m sildeava korral. Variantide võrdlemise metoodika, RailBaltic Pärnu silla
konkreetse näitega. Vahesambaid ei ole võimalik rajada (keskkonnatingimused),
seetõttu vajalik pikkus. Konstruktsioonigabariit ja laevatamine piiravad. 5
erinevat silda eskiisprojekti tasandil (sõrestik, vant, ripp, võrkkaar ja
tava-kaarsild). Ripp ja vant elukaarekulud on 2-3 korda suuremad, teised on
üsna lähedaste kuludega. Kaarsilla hind on kõrgem kuid sedajagu on odavam
hooldus. Võrkkaar ja vant on arhitektuurselt parimad. Seega soovitus võrkkaar –
majanduslikult otstarbekas ja arhitektuurselt väärtuslik. Vajalik jätkata
uuringuid dünaamikamõjude arvestamiseks. 5 (suurepärane).
Marko Rentik (j: Sein) – Eesti riigiteede
sillahaldussüsteemi ühikhindade mooduli arendamine. Seni kasutatud Pontis, kuid
see on litsentseeritud tarkvara, täiendamine-muutmine piiratud. Soovitakse oma
lahendust. 4 (väga hea).
Kristen Veibri (j: Kendra) – Reidi tee ja Paldiski maantee
ühenduse rajamine Tallinna kesklinna liikluskoormuse vähendamiseks. Teema, mida
valgustan pigem omaette pikemas artiklis ja siinjuures piirdun vaid märkusega,
et küsimuste vastuste voor kujunes huvitavaks diskussiooniks ekspertide vahel.
5.
Andri Veskimets (j: Metsvahi) – Kakumäe jahisadama
teedevõrgu, liikluskorralduse ja Vabaõhumuuseumi-Nooda tee ristmiku
kavandamine. Lahendatud korraga nii liiklus kui tehnilised probleemid. 5.
Sander Püüa (j: Kendra) – betoonist, graniidist ja
väävelbetoonist äärekivid, ekstruudermeetod kohapeal äärekivide valamiseks. UK
soovitab seda kuna muidu on tegemist raske käsitsitööga mille tulemuseks on ka
tervisekahjustused. Väävelbetoon on külmakindel, kuid termoplastne materjal.
Valatakse kuumalt (100-135 kraadi), tardub 80 kraadiga ja jahtudes omandab kohe
tugevuse. Euronõuetes betoonile külmakindlus Kesk-Euroopa tasemel mis meile ei
kõlba, seetõttu tellitakse graniit. 4.
Kai Mändmets (j: Kendra) – katend roomikmasinatele.
Võrreldud KAP, PCASE ja MMOPP2013 programmidega soovitatut tegelikult Saksamaal
kasutatava konstruktsiooniga. Võrreldud tarkvarad otseselt Eestis kasutuseks ei
sobi, edasine arendus on vajalik. 4.
Kaimar Kukk (j: Kendra) – muutuvteabega märkide süsteem
Tallinna ringteele. 2+2 Väo-Kanama peaks valmima lähiaastatel, süsteem
võimaldab nii kiiruse reguleerimise vastavalt ilmastiku ja liiklusoludele kui
teabe, kui kuskil on liiklushäiringud (avariid, ummikud) soovitustega ümbersõiduteedest.
4.
Romet Raun (j: Salum) – Teedemärgistuse eemaldamise erinevad
tehnoloogiad – valdavalt pritstehnoloogiad (kõrgsurve veeprits, liivaprits) ja
kui metallipõhised (freesid). Nii liiva kui freesi puhul eemaldatakse ka
asfaldi ülakihist osa. 4.
Alvar Siilbaum (j: Aavik) – Ühistranspordipeatuste
kattetüübid. Asfalt-Confalt-Betoonkivi-Betoon. Vaatlusalusel alal
konstruktsioonid - asf 20 mm, confalt 13 mm, unikivi 15 km. Taskus 17 mm,
üldrajal 14 mm, bussirajal 11 mm. Min 54k bussi aastas, max 227k bussi aastas. Nisu
betoonalusel asfalt 15 mm, betoonil 3 mm; Välja b/a 9 mm, Linnu b/3 mm,
Uussadama b/3 mm. Igal juhul tuleb vesi ära viia, st peab olema
sademeveekanalisatsioon. Asfaltkate kuni
100,000 ühissõidukit aastas, ülejäänud betooniga. Betoon on mõistlik ka nendes
peatustes mis paiknevad ÜT radadel. 5.
Markus Mänd (j: Siht) - Asfaltsegude ja -katete laboratoorne katsetamine ja tulemuste analüüs. Ülevaade katsetest, mida Tehnokeskus teeb. Väide, et mõõtmisvõimekus on piisav, kuid diskussioon mõõtmisvõimekuse mõiste üle. 4.
Kommentaarid