Millised tuled siis peaksid autol sõidu ajal põlema?

Soomlased tunnistavad (iltalehti), et EL regulatsiooniga on puusse pandud. Detailsem käsitlus (Helsinkin Sanomat).
Kaasaegsed autod lülivad tuled peale hämaras ja automaatselt. 2011 jõustunud eurodirektiivi järgi peaks piisama märgutuledest (mis tarbivad vähem energiat), paraku on vastavad osadel autodel olemas ainult ees. Lisaks on hämara-andur ka väljalülitav sest juhtub ka seda, et päikese käest metsa vahele sõites lülitakse automaatselt täistuled peale. Teine mure on LED-valgustitega, mis ei lähe põledes soojaks ja tulemusena võivad laternad täis tuisata (hõõglambid soojenevad piisavalt et lund sulatada). Seaduse järgi peaksid põhituled põlema pimedas, hämaras ja vihmaga. Ka see ei ole tegelikult piisav.
Lisaks on olemas ka intelligentsed valgustus-süsteemid AFS (adaptive frontlight system), mille korral valgusvoog sõltub liikluskiirusest - paras peavalu ka ülevaatusel.

Kommentaarid

genekas ütles …
Suurim mure on siiski hoopis selles, et aastakümned pealesunnitud tuledega sõitu ja autosid, millel tuled ise kogu aeg põlesid, on sünnitanud põlvkonna, mis on minetanud võime tajuda seda, millal tuleks tuled ise põlema panna. Alles sattus ise pimedal ajal maanteel nägema üht sellist uuepoolset Passatit, millel põlesid pühas rahus vaid päevatuled ja taguots oli pime. Väljas oli pime, aga juhti see ei häirinud - täpselt nagu ka mitte teiste autode tulede vilgutamised. Sohver oli nii "keskendunud" oma tegevusse, et ilmselt isegi politsei vilkurid poleks mingit mõju avaldanud.

Tegelikult on asi siiski nii, et kõige õigem variant on selline, kus päeval põlevad ainult ees olevad päevatuled. Päevatulede üks idee on ka see, et nende valgusjaotus võimaldab autol olla valgel ajal paremini märgatav, kui lähituledega sõites - seesama on ka üks põhjusi, miks päevatuled ei või põleda pimedal ajal, kuna need hakkavad teisi juhte pimestama samal ajal teed valgustamata.

Miks ainult esituled? Sellepärast, et tagatulede pealolek valgel ajal on suhteliselt kasutu, kuna nende heledus ei paranda auto tagaosa märgatavust eriti, küll aga halvendab piduri- ja suunatulede märgatavust. Kui päeval sõita mõne sellise auto taga, millel on tagatuled pimedad, võib seda paremat tulede eristumist ise selgelt märgata.

Tegelikult on kogu probleem lahendatav väga lihtsal moel - kui autol armatuurlaua mõõteriistade valgustus päevatulede põlemis ajal ei põleks, siis oleks juhil selge viide tegelikule olukorrale, kuna hämaras ei oleks enam mõõteriistu võimalik näha ja lihtsalt tuleks põhituled süüdata. Kui meil aga on tegu juhiga, kes isegi seda märgata ei suuda, siis ei ole sellise inimese koht rooli taga ja juhiluba tal olema ei peaks.

Automaatika valguse jms anduri näol on enamusel neist uutest autodest olemas, aga KÕIGIL saab tuled alati manuaalselt sisse lülitada.

Populaarsed postitused sellest blogist

Jälle uued teedeinsenerid

Kas dreenkiht on muldkeha või katendi osa

Kandevõime mõõtmine