Liiklusprognoos praktikas
Eelkirjeldatud prognoosi metoodika on muudetud kohustuslikuks. Proovime siis selle läbi praktilise näite peal - tegemist on Tallinn-Keila teelõiguga Paldiski maanteel, tabelis leida iga-aastaste keskmiste liiklussageduste andmed (AKÖL) teelõikude kohta, mis algavad tabelis näidatud kilomeetril. Andmed on täiesti avalikud, pärit Maanteeameti kodulehelt Tehnokeskuse uuringute tulemustest.
Uue metoodika järgi saame liiklussageduse aastaks +20 ehk siis 2031, korrutades 2011 numbrit suhtarvuga 2011/2001 sagedustest.
km
|
11,300
|
12,156
|
13,574
|
15,134
|
18,462
|
22,341
|
25,172
|
25,206
|
2011
|
14806
|
12586
|
9115
|
8518
|
6520
|
7103
|
7743
|
|
2010
|
12183
|
9962
|
7911
|
7349
|
6279
|
7545
|
6797
|
|
2009
|
15147
|
12365
|
9839
|
9140
|
7185
|
7999
|
7415
|
|
2008
|
16668
|
14315
|
11819
|
10099
|
8518
|
10104
|
8329
|
|
2007
|
16818
|
14444
|
11925
|
10190
|
8408
|
9762
|
7879
|
|
2006
|
15930
|
13310
|
11150
|
9530
|
8030
|
8620
|
13830
|
|
2005
|
14400
|
12030
|
10080
|
8610
|
7260
|
7790
|
12500
|
|
2004
|
13550
|
11320
|
9490
|
8100
|
6830
|
7330
|
11770
|
|
2003
|
12220
|
10090
|
7630
|
5300
|
11110
|
|||
2002
|
9950
|
7530
|
5230
|
10960
|
||||
2001
|
9060
|
6860
|
4760
|
9980
|
||||
2000
|
7220
|
6310
|
5330
|
3360
|
Valime siit kolm asukohta mille kohta on enamvähem adekvaatsed andmed kümne aasta tagusest seisust.
Tulemuseks saame 2031 liikluseks vastavalt 24196, 12111 ja 8931 autot ööpäevas. Tekib küsimus, kuhu kaovad pooled autod kahe kilomeetriga. Ja teisalt, arvestades senist dünaamikat on raske uskuda, et km 13 liiklussagedus kasvab kogu selle aja jooksul vaid 1,5%. Mitte ühe vaid 20 aastaga. Ning km 18 vaid 4,8%. Võrreldes siis tegelikult buumiaegse maksimumiga.
Nali naljaks, kuid kui võtame baasaastaks 2010 ehk siis püüame leida prognoosi aastaks 2030. Ja tulemuseks on 20558 - 9918 - 7397. Kõigepealt küsiks, kas nii suur muutus on võimalik ühe aastaga? Ja kas me usuksime sellist augu-põhist prognoosi, mille numbrid on mõne aasta eest juba selgelt ületatud?
Analüüsides, kuidas selline seis võimalik on, jõuame mõnede anomaaliate põhjusteni. 2010 suvel oli maantee pikalt remondis ja seetõttu on aastakeskmine jäänud madalamaks. Tõsi ka see et samale ajale langes ka MaSu. Ning vaadeldes veidi laiemalt kogu piirkonda, selgub et Tabasalu-Klooga maantee on 2007-2008 remondis olnud mistõttu nende aastate liikluse numbrid mõnevõrra suuremad kui tavaliselt. Samas ka see tipp jääb tegelikult MaSu eelse buumi aega. Nii et selgeks teha, mis remondist mis muidu majandusseisust tuleneb, on päris komplitseeritud.
Sellegipoolest, on projekteerimisnormidesse nüüd sisse kirjutatud kindel metoodika, mis välistab mõtlemise.
Tulles tagasi küsimuse juurde - et kuhu nad kaovad. Ehk siis teisipidi, kust nad tulevad. Ka sellele küsimusele on vastus olemas. Topi sõlmest, TallinnGate uuest moodsast keskusest, kus pool Tallinnat käima hakkab. Ehk siis need, kes Haabersti ristmikust hea õnne korral läbi mahuvad.
Ja vahejäreldus ka samast tabelist - 2011 aasta liiklus oli Tallinna-poolses otsas 2005-2006 seisus, kuid kaugemal 2003-2004 vahelises seisus. Buumieelses.
Vaata mis nurga alt tahad, ilmselt peab Haabersti ringist kuni Harkuni siiski 2+2 tee olema. Edasi pääseb väiksemaga.
Oh oleks see mäng nii lihtne. Nagu mõni mees kõrges kabinetis ette kujutab.
Kommentaarid
See meenutab N. Liidu aegset majanduse planeerimist. Kui eelmisel viisaastakul oli tehasel suur tootmise ja tööviljakuse kasv, siis järgmisel viisaastakul eeldati ikka sama! Kui oli kehv kasv, siis eeldati ka sama!
Kuna tee omanik võib ka teiste riikide norme põhjendusega kasutada, siis põhjendust on nüüd küllaga.