Kas dreenkiht on muldkeha või katendi osa
Tee konstruktsioonikihid, nende liigitus ja nõuded
Alusdokumendid:
1)
TT – konkreetse objekti puhul väljastatud
Tellija Tingimused
2)
Maanteede projekteerimisnormid (1999;
viimane redaktsioon RT I, 08.07.2011)
3)
Teehoiutööde tehnoloogianõuded (MKM
määrus 132; https://www.riigiteataja.ee/akt/756881)
4)
Linnatänavad, EVS 843:2003
5)
Stabiliseeritud katendikihtide ehitamise juhis
2005-2
6)
Asfaldist katendikihtide ehitamise juhis 2010-1
7)
Pinnaste tihendamise ja kontrolli juhised
2006-41
8)
Muldkeha remondi projekteerimise juhis
2006-27
9)
Geosünteetide kasutamise juhis 2006-26
1)
Elastsete teekatendite projekteerimise
juhend 2001-52 (puudub TT loetelust)
Analüüsides eeltoodud dokumente, on tekkinud juriidiline
kahtlus – kuigi projekteerimisnormid on 1999 aastast, on Riigi Teatajas märge 'jõustunud
11.07.2011'. Kas see peaks tähendama vahepeal kehtestatud juhendite
õigustühisust? Tõenäoliselt mitte sest kuuldavasti on muudetud ainult raudtee
gabariitidega seonduvaid aspekte tulenevalt raudteeseadusest.
Siiski oleme jõudnud alljärgnevatele järeldustele:
1) Dreenkiht kuulub katendi koosseisu
a.
Katendi koosseisus on arvutuslikult kõik kihid
kuni lõpmatu paksusega kihiks loetava kihini, see tähendab, et erinevate
aluspinnaste puhul võib arvutusala laieneda aluspinnaste erinevate kihtideni (2001-52 L1.T5 märkus 3: katendi alla jäävat
pinnast võib vaadelda lõpmatu paksusega kihina, kui kihi paksus on >75 cm.
Vastasel korral mitmekihilisena, mille tugevuskarakteristikud katte all on E=Eüld,
C ja F. Sügavamale jäävate kihtide C ja F ei oma tähtsust). Seega ei saa
katendiarvutuse ulatusest teha järeldusi arvutatud kihtide katendi koostisse
arvamise kohta.
b.
Mitmesugustes normdokumentides ja juhendites (Linnatänavate
standard, projekteerimisnormid, katendi projekteerimisjuhend) on katendit
käsitletud koosnevana kattest, alusest, dreenkihist ja võimalikest
lisakihtidest. Lisakihtide loendit ei ole lõplikuna fikseeritud.
2) Dreenkiht kuulub muldkeha koosseisu
a.
Teehoiutööde tehnoloogianõuded käsitlevad
dreenkihti muldkeha ülakihina (seda nii kehtivas redaktsioonis §21 kui ka
eelnõus §11)
b.
Teetööde tehnilises kirjelduses käsitletakse
dreenkihti peatükis 3 Muldkeha, samuti on dreenkihiga seotud tööde
makseartiklid samast peatükist. Katendi peatükk sisaldab aluse ja katte
ehitamist, mitte dreenkihti.
c.
E263 lepingu Tellija Tingimustes
i.
käsitletakse dreenkihti peatükis 4.5 Muldkeha
(4.5.5). Peatükis 4.8 Katend käsitletavad kihtide paksused, samuti Lisa 1,
tulenevad katendi arvutuse vajadustest.
ii.
TT 4.5.3: Olemasoleva muldkeha kaevamisel
saadavat sobivat pinnast võib kasutada mulde töökihi alaosas tingimusel,
et selle filtratsioonimoodul on vähemalt 0,5 m/ööp. Määratlemata on, mis on
alaosa.
iii.
TT 4.5.4: Muldkeha ülakiht ehitatakse
liiv- või kruusliiv pinnasest minimaalse filtratsioonimooduliga 0,5 m/ööp.
Määratlemata on ülakihi ulatus, oletada võib et see vastab normide tabel 3.7
jaotusega, seega 1,5 meetrit.
iv.
TT 4.5.5: Dreenkihi materjali
filtratsioonimoodul peab olema 2 niiskuspaikkonnas 2 m/ööp, 3 niiskuspaikkonnas
3 m/ööp.
3)
Töökiht, aktiivtsoon
a.
Normide p 3.3 (1) reguleerib: Muldkeha ülaosa
(töökiht) ja katendi tugevuse tagamiseks peab teekatte pinna vähim kõrgus
vastama tabelile 3.6. Juhendi 2006-27 tabel 2 on seda normide tabelit muutnud,
päises töökihi mõiste asemel aktiivtsooni mõiste ning muudatused käsitlevad ka
pinnase liigitust ning normatiivseid vähimaid kõrgusi esimese kahe pinnaseliigi
korral. Projekteerimisnormide p3 (2) sätestab: kui töökihis on erinevaid
pinnaseid, tuleb katendi (teekatte pinna) kõrgus määrata arvutuslikult. Juhend
2006-27 täpsustab: Kui aktiivtsoonis on erinevaid pinnaseid, tuleb katendi
(teekatte pinna) kõrgus määrata külmakindla katendi arvutuse või külmakerke
ohtlikema pinnase lõimise järgi.
b.
Projekteerimisnormide tabel 3.7 fikseerib
muldkeha pinnaste vähimad tihendustegurid. Seda tabelit on korrigeeritud
juhendites 2006-27 ja 2006-41.
i.
Tee konstruktsiooni ülemist 1,5 meetrit
käsitletakse aktiivtsoonina (1999 normides muldkeha ülaosa – töökiht).
Aktiivtsooni mõiste on määratletud selgelt juhises 2006-41, tabelites 4 ja 5.
Samad tabelid veidi erineval kujul esinevad ka normides. Mõlemal juhul on
aktiivtsooni ala tabelites jaotatud kaheks – ülemiseks ja alumiseks osaks.
Tekstiliselt ei ole aktiivtsooni jaotust defineeritud. Juhendi 2006-27 1
peatükis ja ka 2006-41 p 1.6 on öeldud: Aktiivtsooni ülemises osas on
soovitav kasutada dreenivaid pinnaseid (0,5 m/ööp). Asfaltkatete puhul peab
katte pinnast vähemalt 1 m sügavuseni olema külmakindel pinnas (2006-41 p 1.6).
ii.
2006-41 tabelite (4 ja 5) ülaosas käsitletakse
aktiivtsooni koosnevana kahest kihist:
1.
h < Hk + 0,5; kus H on kihi
sügavus teekatte pinnast ja Hk katendi paksus
2.
Hk + 0,5 ≤ h < 1,5
Siit tulenevalt tuleb aktiivtsooni
ülakihiks lugeda katendi konstruktsiooni koos 0,5 meetriga muldkeha ülakihist,
kuid mitte üle 1,5 meetri. Tihendusnõuded on antud alljärgnevad:
-
Aktiivtsooni ülakiht (katendi konstruktsioon ja
katendi all 50 cm) – 1,0
-
Aktiivtsooni alakiht (katendialusest 0,5 m
tasemest 1,5 m tasemeni katte pinnalt – 0,98
-
Sügavamal kui 1,5 meetrit:
o
1
niiskuspaikkonnas – 0,95
o
2 ja 3 niiskuspaikkonnas – 0,98
c.
2006-41 tabel 4 (ja 5) märkus: Madalas
täidendis, nullprofiilis või süvendis oleva muldkeha puhul tuleb aluspinnast
tihendada nii, et oleksid täidetud tabeli esimese rea nõuded (0,5 m katendi all
püsikatendi puhul Kt vähemalt 1,0) – see vastab aktiivtsooni ülakihi
nõuetele.
d.
Süvendi ehitamisel peab katendi alla jääva
aluspinnase tihedus 0,3 m sügavuseni vastama nõutud tihendustegurile (vt:
2006-41 p 2.9.5). See punkt viitab otseselt dreenkihi kuulumisele muldkeha
koosseisu kuna minimaalne dreenkihi paksus on 20 cm ja sel teel moodustub
aktiivtsooni ülakihiks 50 cm.
JÄRELDUS: dreenkiht kuulub muldkeha koosseisu ning tihendusteguri
määramisel arvestatakse katendi koosseisu ainult kate ja alus. Samuti kuulub
muldkeha koosseisu ka peenliivast vahekiht.
Mõned viited siiski taustaks:
Teehoiutööde tehnoloogianõuded, kehtivas dokumendis (https://www.riigiteataja.ee/akt/756881) paragrahv 21; uues
ettepanekus paragrahv 11 (muldkeha).
§21. Muldkeha (kehtiv)
Muldkeha ehitamisel kontrollitakse järgmist:
1) muldkeha kihtide tihendamist koos niiskuse määramisega;
2) muldkeha pinna tasasust;
3) muldkeha materjali terakoostist ja külmaohtlikkust;
4) muldkeha ristprofiili mõõtmeid ja kõrgusarve;
5) dreenkihi materjali filtratsioonimoodulit;
6) külgkraavide kõrgusarve ja pikikaldeid.
1) muldkeha kihtide tihendamist koos niiskuse määramisega;
2) muldkeha pinna tasasust;
3) muldkeha materjali terakoostist ja külmaohtlikkust;
4) muldkeha ristprofiili mõõtmeid ja kõrgusarve;
5) dreenkihi materjali filtratsioonimoodulit;
6) külgkraavide kõrgusarve ja pikikaldeid.
§11. Muldkeha (ettepanek)
(1) Muldkeha
ehituskvaliteedi määramiseks ja käesoleva määruse nõuetele vastavuseks
kontrollitakse:
1)
Mulde kihtide tihedust koos niiskuse
määramisega;
2)
Mulde pinna tasasust;
3)
Mulde materjali terastikulist koostist,
filtratsiooni ja külmakindlust;
4)
Mulde kõrgust ja ristprofiili mõõtmeid;
5)
Dreenikihi materjali terastikulist koostist ja
filtratsiooni
6)
Külgkraavide kõrgust ja pikikaldeid.
Linnatänavate standardis (EVS 843:2003) on defineeritud:
·
Alus – katendi ühe- või mitmekihiline osa, mis
asub katte all
·
Dreenkiht – aluse all asetsev filtreerivast
materjalist või filtreerivast pinnasest kiht, mis juhib vee katendist välja
·
Kate – katendi ühe- või mitmekihiline ülaosa,
mis paikneb alusel ja võtab vahetult vastu sõidukitelt tuleva koormuse
·
Katend – mitmekihiline konstruktsioon, mis võtab
vastu sõidukite koormuse ja jaotab selle pinnasele; koosneb kattest, alusest ja
dreenkihist (põhikihid) ning lisakihtidest
·
Liivalus – üks katendi aluskihtidest, mis on
ehitatud sobiva terakoostisega looduslikust liivast
·
Teekonstruktsioon – rajatis, mis koosneb
muldkehast ja teekatendist koos kõigi lisakihtidega
Elastsete teekatendite projekteerimise juhend (2001-52)
Teekatend (katend) on
mitmekihiline looduslikest või sideainega töödeldud kivimaterjalidest
konstruktsioon, mis võtab vastu ja hajutab liiklusvahendite rataste koormuse
muldkeha pinnasele.
Katend koosneb kolmest põhikihist
– kattest (katendi kõige ülemine kiht, mis puutub vahetult kokku
liiklusvahendite ratastega); sellele järgnevad alus ja dreenkiht. Kõik need
kolm põhikihti peavad reeglina olema. Dreenkiht võib puududa, kui mõni teine
kiht seda funktsiooni täidab või on muldkeha ehitatud liivast või jäme kerge
saviliivast. Neil juhtudel on tegemist fiktiivse dreenkihiga – ta on olemas,
kuid pole võimalik tõmmata joont, kus ta algab või lõpeb.
Kuigi kate, alus ja dreenkiht
ning muldkeha eraldi täidavad teatavaid, ainult neile omaseid funktsioone,
tuleb neid vaadelda katendi arvutamisel ja konstrueerimisel kui ühtset
koostöötavat tervikut.
Kommentaarid